+38(050)6630132 businesswoman.if@gmail.com

Жінки та бізнес: виклики, стереотипи, можливості

Жінки та бізнес: виклики, стереотипи, можливості

“Єдиний спосіб піднятися на вершину драбини – долати сходинку за сходинкою, по одній за раз. І в процесі цього підйому Ви раптово виявите у себе всі необхідні якості, навички та вміння, необхідні для досягнення успіху, якими Ви, начебто, ніколи й не володіли”
Маргарет Тетчер

У той час, коли публікуються цілі списки найбагатших жінок-підприємець, створюється спеціальний додаток для бізнесвумен, а соціальні мережі переповнюються рекламними оголошеннями працюючих мам у декреті, статистика показує розчаровуючі цифри – за даними програми розвитку ООН, в Україні у руках жінок знаходиться менше 10% економічних ресурсів. У загальній кількості підприємців жінки становлять 38%. Чому така мала частка жінок у бізнесі? З якими труднощами зустрічаються бізнес-леді та як їх долати? Чи можливий гендерний баланс у бізнесі? Говоримо про це далі.

Жінка в бізнесі: виклики та труднощі

Необхідними умовами підприємницької діяльності є:

  • вільний вибір життєвого шляху;
  • поєднання професійної кар’єри з виконанням сімейних обов’язків представниками обох статей;
  • вироблення в сфері підприємницької діяльності сучасною людиною цивілізованої моделі поведінки;
  • визначення гендерної рівності як центральної проблеми соціальної політики;
  • дотримання законності в усіх сферах життєдіяльності суспільства;
  • створення умов для всебічного розвитку жінки підприємниці як особистості.

Напроти яких із цих пунктів ми можемо поставити плюсик, говорячи про жінок у бізнесі? Їх два, три, чотири? А потрібні всі шість! Очевидно, що така ситуація існує саме через гендерну нерівність та пережитки патріархату у нашому суспільстві.

Як наслідок, жінки-підприємеці зустрічаються із численними викликами та труднощами під час досягнення своїх цілей. Так, бізнес-вумен доводиться вирішувати безліч додаткових завдань, таких як побудова та підтримка репутації і впливу, боротьба з упередженнями, аргументація, переконання тощо. Все це вимагає додаткових тимчасових і емоційних витрат, що у деяких випадках може збільшувати терміни виконання основних завдань і розмивати фокус на них же.

Найпопулярніші стереотипи про жінок в бізнесі

Більшість труднощів, які доводиться долати жінкам у бізнесі, пов’язані саме із гендерними стереотипами. Давайте розглянемо найпопулярніші із них.

-Стереотип 1-
«Їй тут не місце, дім і сім’я – ось її основна справа»

Традиційний стереотип для більшості професій. Звичайно, бізнес – справа не із легких, він забирає безліч часу та енергії і під силу далеко не кожній людині (як жінці, так і чоловікові). Проте є приклади жінок, які успішно поєднують свою справу із вихованням дітей, деякі ж віддають перевагу кар’єрі. І це цілком нормальна ситуація для цивілізованого ХХІ століття, де жінка сама може обирати, яке її призначення.

-Стереотип 2-
«Їй допоміг хлопець/чоловік/батько/брат»

Такий стереотип виник не безпричинно. Справді, багато списків бізнесвумен-мільйонерок очолюють жінки, які отримали своє багатство у спадок або від батьків. Та поміж цим, ще більший список тих бізнес-леді, які самі досягнули висот і кому ніхто не допомагав.

-Стереотип 3-
«Для неї підійде суто «жіночий» бізнес, вона не буде компетентною у інших сферах»

Салон краси, продаж косметики та побутової хімії, ательє, квіткова індустрія, хенд-мейд проекти – все це, у більшій мірі, асоціюють із жіночою сферою зайнятості. Достатньо просто ввести в Google запит «бізнес для жінки» і Вам відобразяться сотні подібних «жіночих» пропозицій. І дійсно, чоловіків у цій сфері можна побачити значно рідше, ніж жінок. Та це не обмежує можливості жінки у виборі сфери діяльності і не означає, що жінка не може досягнути успіхів у таких сферах, як наприклад, ІТ, інженерія, металургія тощо. І сотні успішних жінок у цих галузях – доказ цього.

Буквально на днях стало відомо, що всесвітню асоціацію професіоналів в області інвестицій CFA Institute очолить жінка – Маргарет Франклін.

-Стереотип 4-
««Жіноча» модель управління є неефективною»

Часто типи управління ділять у відповідності до гендеру – типовий «чоловічий» та типовий «жіночий». У цьому зв’язку критикують «жіночу» модель як надмірно емоційну, таку, при якій складно вибудовувати відносини із людьми та досягати цілей. Цю тезу спростовують дослідження останніх років, які показують ефективність управління компанії жінкою і більше того, – більшу результативність, у порівнянні із чоловіком.

З 2016 Інститут світової економіки Петерсона проаналізував 21980 компаній в 91 країні. Було виявлено, що компанії, в яких 30% і більше керівників – жінки, мають чисту рентабельність на 15% вище рентабельності компаній, де немає жінок у топ-менеджменті.

А взагалі, з нашої точки зору, у сучасності доцільно було б не ділити моделі управління за гендером. Адже жінки та чоловіки, не дивлячись на відмінності у статі, можуть володіти однаковим набором необхідних для ведення бізнесу якостей.

У бізнесі важливий гендерний баланс

Гендерний баланс у бізнесі, як і у будь-якій компанії є важливим не тільки з точки зору гендерної рівності та знищення стереотипів, про які ми говорили вище, але й для економіки загалом. Так, в період 2004-2008 рр. було виявлено значне поліпшення фінансових результатів компаній зі списку Fortune Global 500, в складі яких було щонайменше три жінки. Інститут досліджень Credit Suisse в 2012 р. підтвердив цю закономірність, проаналізувавши діяльність 2360 підприємств (Credit Suisse Research Institute. Gender Diversity and Corporate Leadership).

Окрім цього, гендерний баланс дозволяє керівним органам краще розуміти потреби ринку і забезпечує більш якісний процес прийняття рішень. Проте в нашій країні управління людськими ресурсами в цілому знаходиться на етапі становлення. А інвестування в жінок, на підтримку їх лідерства до цих пір вважається ризикованою і, скоріше, альтруїстичною, ніж економічно вигідною справою. Хоча дані ООН підтверджують: зростання зайнятості і освіти жінок безпосередньо впливає на зростання економіки.

Що потрібно для гендерного балансу та зростання кількості жінок у бізнесі? Вмотивовувати, інвестувати у розвиток малого та середнього бізнесу, інвестувати в освіту і навчання на основах гендерної рівності та однакових можливостей як для жінок, так і для чоловіків. Основне завдання – викинути із голови людей будь-які гендерні стереотипи.

Колосальні можливості, які відкриваються перед сучасними жінками

Варто також відзначити, що ситуація не така вже й погана. Відсоток жінок займають керівні посади, відкривають власну справу та стають успішними з кожним роком збільшується. Молоді мами тепер можуть працювати, будучи у декреті, жінки можуть захищати своє право, яке прописане у законах, лідерки можуть вдосконалювати свої знання та вміння на різноманітних курсах, тренінгах та семінарах. І чим більше буде жінок в бізнесі, тим успішніше вони зможуть стимулювати ці напрямки.

Перед сучасними жінками відкриваються колосальні можливості. Пов’язані вони як з існуванням інтернету, так і з розумінням застарілості суспільства, заснованого на гендерній нерівності.

Де черпати натхнення для власної справи? У сотні-тисяч бізнес-вумен, яким вдалося побудувати кар’єру та мати власну успішну справу. І ось одна сота прізвищ цих відомих жінок:

  • Джина Райнхарт (перша жінка- мілліардерка в світі, промисловість)
  • Крістіна Голд (фінанси, очолює Western Union)
  • Сафра Кетц (комп’ютерна індустрія)
  • Хелена Рубінштейн (косметичний бренд Helena Rubinstein)
  • Шеріл Сендберг (ІТ, операційна директорка Фейсбук)
  • Мері Барра (інженерія, генеральна директорка General Motors)
  • Елізабет Холмс (біотехнології, співзасновницяTheranos Сфера)
  • Марісса Майєр (комп’ютерна індустрія, гендиректорка Yahoo)
  • Соня Гарднер (фінанси, президентка компанії Avenue Capital)

Серед наших активісток також є успішні жінки-бізнесвумен. Адже вони давно викинули гендерні стереотипи із свого життя та тезу про те, що чоловіки апріорі отримають вигідніше місце. Для розвитку своєї справи, вони вдосконалюються, розвиваються та йдуть до своєї мети. Наприклад, наша активістка із Миколаєва Євгенія Бардіна вже більше трьох років успішно займається тренінговою діяльністю та працює на себе, а наша програмна директорка Влада Недак більше 10 років є підприємецею у сфері ІТ, рекрутингу та освіти. Прикладом служать й членкині нашої Ради директорів у США. Так, Дженіфер Деніелс є засновницею колекції JenW, компанії з дизайну ювелірних виробів та аксесуарів; Барбара Глікштейн, яка у 2019 році заснувала компанію Barbara Glickstein Strategies,що надає інноваційні підходи до навчання у сфері засобів масової інформації, лідерства та адвокації; Шейла Ламберт, яка має більш, ніж 20-річний стаж роботи на керівних посадах, є засновницею і президенткою правління Bottomless Closet; Шарон Уфберг, яка є є співзасновницею компанії Elevate Gen Y, яку вона створила разом зі своєю дочкою та багато інших успішних жінок-підприємець, які мають безпосереднє відношення до Проекту Кешер.

І на завершення, для натхнення та професійного зростання пропонуємо топ книг для жінок у бізнесі. Надихайтесь, займайтесь улюбленою справою та перетворюйте світ на краще: ТОПові ідеї бізнесу для жінок з нуля.