+38(050)6630132 businesswoman.if@gmail.com

Жінки-підприємиці в країнах Перської затоки. Стереотипи щодо Східного світу та арабських країн

Жінки-підприємиці в країнах Перської затоки. Стереотипи щодо Східного світу та арабських країн

Директорка закордонного представництва журналу «Business Woman» у країнах Перської затоки, експерт із масштабування бізнесу та засновниця міжнародного агентства з масштабування бізнесу «BEWEIS», амбасадорка жіночого лідерства та підприємництва – Крістіна Шехайтлі. В інтерв’ю розповіла про окремі аспекти діяльності міжнародного агентства з масштабування бізнесу «BEWEIS». Про те, яка має бути жінка-лідерка та як нею стати. Про підтримку жіночого підприємництва та лідерства в країнах Східного світу.

Крістіно, Ви є експертом із міжнародного масштабування бізнесу та засновницею міжнародного агентства з масштабування бізнесу «BEWEIS». У чому полягає Ваша робота та діяльність агенції?

«BEWEIS Scaling Business Agency» – це міжнародний бутик – агентство з масштабування бізнесу. Агентству на сьогодні 4,5 роки. Але команда має досвід понад 16 років міжнародної практики. Ми унікальна агенція, яка розвиває напрямок комплексного масштабування. На ринку ви можете знайти рейтинги та списки франчайзингових, інвестиційних, PR-агенцій, але поки що не знайдете списки агенцій з масштабування бізнесу (business scaling).

Ми започаткували та розвиваємо цю нішу. Об’єднуємо всі необхідні послуги для локального та міжнародного масштабування в одному місці – це стратегії міжнародного масштабування, експорт, франчайзинг, інвестиції, міжнародні комунікації та PR, колаборації та партнерства.

До нас приходять, коли компанії відчувають у собі силу та готовність розвиватися не тільки в межах свого локального ринку, а й в інших країнах. Або коли локальної діяльності недостатньо для забезпечення та розвитку бізнесу. Або коли компанії вже ведуть міжнародну діяльність і мають на меті розширювати свою географію присутності. У таких випадках ми виступаємо надійним партнером, який супроводжує компанію на всіх етапах масштабування, до досягнення цілей.

На сьогодні наша географія – 50 країн, у 20 країнах ми досить глибоко інтегровані, маємо досвід у 12 індустріях (галузях), присутні командами та офісами в Україні, Канаді, Еміратах, Азербайджані, Лівані. Незабаром відкриваємо Казахстан. Ми працюємо як з великими міжнародними брендами (такими як «Shell», «Mastercard», «Dessange»), так і з локальними – вони часто гнучкіші, сміливіші та швидші у прийнятті рішень. Це дає нам навички працювати з різними бізнесами та завданнями.

Ви – амбасадорка жіночого лідерства та підприємництва. Які Ваші головні завдання та цілі?

Я дуже вірю у жінок. Тема жіночого підприємництва та лідерства завжди мене хвилювала. А з цього року я стала ще і жіночим ментором ООН для жінок в Об’єднаних Арабських Еміратах за напрямком «Жіноче підприємництво». Для мене це велика честь і можливість допомогти більшій кількості жінок досягти своєї мети, не зважаючи на жодні обставини.

Так вийшло, що у своїй міжнародній діяльності зустрічаю багато жінок і бачу глобальні та локальні блоки та бар’єри, які пов’язані з їхнім підприємництвом та лідерством. Але боротися із цими блоками не маю бажання, хочу вирішувати їх. І для цього: створювати та залучати можливості для розвитку жіночого підприємництва та лідерства на міжнародному рівні, давати жінкам доступ до цих можливостей, сприяти мінімізації бар’єрів для професійного розвитку жінок (як зовнішніх, так і внутрішніх), допомагати жінкам розкривати та посилювати свою експертизу через обмін досвідом, інформацією, а також посилюючи взаємопідтримку в жіночому ком’юніті. Повторю, я дуже вірю у жінок!

Відомо, що в країнах Перської затоки жінки законодавством та усталеними традиціями мають певні обмеження прав. Цікаво, чи відчували Ви на собі почуття дискримінації на роботі, під час переговорів або просто у веденні бізнесу в країнах Перської затоки?

Є певні стереотипи щодо Східного світу та арабських країн. Дискримінація, обмеження прав жінок є скрізь – не виключенням є Європа, Америка, Китай, також країни СНД. Можливо, здивую, але найнижчий показник жінок, які запускають бізнеси або керують молодим бізнесом – у Європі (особливо в Італії та Польщі). Лише одна з 20 жінок наважується запустити свій бізнес і стати підприємницею. А найвищі показники – саме у країнах Близького Сходу та Африки. Там цей показник сягає 50%. На другому місці – Казахстан та країни Латинської Америки, де кожна п’ята жінка відкриває бізнес або вже розвиває свій стартап.

Якщо говорити про країни Перської затоки, то до жінок там загалом підвищена увага. Це має позитивний і негативний аспект. Позитив у тому, що успіх жінки на Сході завжди дуже помітний (помітніший, ніж у Європі, наприклад). Активна жінка-лідер завжди привертає велику увагу у цьому регіоні. А негатив полягає в тому, що до жінок, особливо в галузях, які вважаються «чоловічими» (наприклад, енергетика, виробництво, будівництво), ставляться з побоюванням та недовірою, вважаючи, що у жінок недостатньо досвіду. Але якщо показувати якість та результати, ці блоки також мінімізуються. Тож якість – новий чорний.

Як би Ви описали жінку-лідерку? Якою має бути жінка-підприємиця, щоб вдало управляти власним бізнесом?

Самодостатня, знає собі ціну, знає, що вона хоче. Жінка, яка постійно працює над своїм професіоналізмом, навичками, знаннями. Жінка з характером, цінностями та завзятістю. Лояльна, емпатична жінка. І це не різні жінки. Всі ці якості є у жінок-лідерок. Все в одній. Переконана, що для того, щоб жінці бути лідером, не потрібно боротися із чоловіками. Досить пригадати, як багато сили та можливостей є в нас самих, і працювати над ними, об’єднуватися, розвивати поточні та нові проєкти, створювати більше цінностей у суспільстві та бізнесі.

Чи важко жінкам започатковувати власну справу в країнах Перської затоки? Можете порадити з чого розпочинати?

Ось вже кілька років в арабських країнах та країнах Перської затоки, зокрема, є великий тренд – підтримувати жінок у їхньому лідерстві та підприємництві.

Чоловіки бізнесу та влади пишаються тим, що вони є підтримують «women empowerment» (розширення прав і можливостей жінок), вони все більше наймають жінок на найвищі позиції та залучають як бізнес-партнерів. Але це скоріше наслідок глобальних змін.

Зараз світ перебуває у стадії великої кризи – економічної, освітньої, фінансової, культурної. І ми змушені переходити від мислення «боротьби та конкуренції» до мислення «рішень, спільної вигоди та результатів». Десь це відбувається швидше та легше, десь складніше та повільніше. Але з кожним роком стають все менш важливими такі фактори, як вік, стать (гендер), національність. У пріоритеті стають цінності, навички, якості, результати. І я цьому дуже рада.

З чого починати? Визначити потреби ринку (your main purpose), зрозуміти, які питання ви можете вирішити самостійно, а в чому потрібна допомога. І намагатися запускати на малих масштабах (MVP підхід) – це мінімізує страх, ризики, фінансові бар’єри.

Матеріал підготувала Юлія БільовськаФото з архіву Крістіни Шехайтлі