USAID — Агентство США з міжнародного розвитку в Україні, що спрямоване на масштабну підтримку та розвиток на основі партнерських стосунків і надання ресурсів. Менеджерка проєктів USAID Наталія Петрова детальніше розповіла про гранти для українство бізнесу й можливості, які вони дають.
Програма «Конкурентноспроможна економіка України» триває уже 4 роки. Помічаєте результати — зміни в розвитку українського бізнесу?
Програми, які реалізує Агентство США з міжнародного розвитку в Україні, зазвичай тривають чотири-п’ять років, з яких перший рік ми запускаємо проєкт і він набирає швидкість, а останній — закриваємо і згортаємо активності. Отже, у своєму плануванні нам важливо враховувати цей цикл реалізації проєкту, на який впливає ще безліч чинників зовнішнього середовища: продуктивні партнерства, сприятлива політична ситуація тощо.
Українські бізнеси «дорослішають», не бояться брати на себе фінансові й соціальні зобов’язання. Навчилися працювати з кредитними грошима і потрохи вчаться (точніше вчилися до війни) працювати з іншими фінансовими інструментами: лізингом, факторингом і навіть інвестиційним фінансуванням. Продукти стали чесними, і це, перш за все, про відповідальність перед споживачем: задекларовані склади відповідають вмісту. Трудові відносини трансформуються, змінюється внутрішня культура. Хотілося б, аби більшою була підтримка екологічних ініціатив, і відбувалося внутрішнє «озеленення» виробничих процесів.



Які переваги та можливості міжнародної торгівлі надає програма?
Програма підтримує організацію міжнародних торговельних заходів і їх учасників. Але участь — це не перший етап, йому передує підготовка, вивчення ринку, підготовка товару до представлення і виходу на новий ринок (пакування, маркування, сертифікація), і навіть вміння його представити та вести ділові переговори. Разом із партнерами, наприклад Офісом із розвитку підприємництва і просування експорту, ми покращуємо навички підприємців та готуємо їх до гідної презентації товарів на міжнародних ринках.
Багато бізнесів релокувалися або змінили формат діяльності у зв’язу із воєнними діями. Чиї історії запам’яталися найбільше?
Я пишаюся всіма нашими партнерами і захоплююся невгамовністю українських підприємців.
Компанія Neverdark, виробництво біокамінів, співпрацює з Програмою USAID «Конкурентоспроможна економіка України» з вересня 2021 року. До початку війни компанія встигла розробити нові моделі камінів та завершити сертифікацію для ринку ЄС. У співпраці з Програмою USAID «Конкурентоспроможна економіки України» компанія Neverdark успішно перевезла 20 співробітників, їхні сім’ї та все обладнання до Чернівців і продовжує активно працювати, у тому числі розвиває нові партнерства в ЄС.
Надихає і приклад семи релокованих компаній з усієї України, які зібралися разом у хаб, щоб відновити роботу. Зокрема, це мережа хімчисток снікерсів Sneaker Mate, виробник домашнього декору Tarlini home – домашній декор, бренд Bob Basset Mask, фірми з виробництва одягу Hochusobitake і Protagonist, маркетингова компанія Buro 22, інтернет-видання Ssweep. Програма надала підприємцям грант на оренду приміщень, зарплати у перші місяці та допомогу з перевезенням необхідного обладнання. Вже за перші місяці роботи Львів-Харків Хаб отримав прибуток. За цей час Sneaker Mate у співпраці з PUMA та українською кіберспортивною командою NAVI (Natus Vincere) розробив лінійку кастомізованих кросівок та колабораційні набори для догляду за взуттям для мережі магазинів ALL STARS – Sneaker store. Bob Basset виготовив нові маски для американського хеві-метал гурту Slipknot та для Львівського муніципального мистецького центру. А маркетингова компанія Buro 22 розробила нову колекцію одягу разом із львівським фешн-брендом Wander Dossier.
Постпродакшн компанія POSTMODERN відновила роботу з українським дубляжем за підтримки Програма USAID «Конкурентоспроможна економіка України» у новій студії, яку організували у Львові, релокувала частину команди і техніки та налагодила співпрацю з місцевими акторами дубляжу.
Ще триває подача заявок на грантову програму для підтримки безперервності та відновлення бізнесу. Кого саме шукаєте, на що звертаєте увагу при відборі проєктів?
Перш за все, має значення зміст запропонованої активності в рамках грантової пропозиції, її відповідність діяльності і меті компанії на короткостроковий термін. Ми визначила для себе пріоритетом підтримати бізнеси, що пропонують альтернативу імпортним товарам, виготовляють товари для відбудови, які готові створювати нові робочі для переміщених осіб і жінок. Експортоорієнтовані та інноваційні бізнеси в фокусі нашої уваги от вже останні чотири роки, і тут нічого не змінилося.



На вашу думку, які головні інструменти бізнесу на сьогодні? Що треба впроваджувати уже зараз, аби забезпечити розвиток в майбутньому?
Як і в будь-якій сфері життя: пам’ятати, що успіх залежить від людей. Отже, невпинно розвивати потенціал своїх співробітників, шукати робочі інструменти управління командами, покращувати умови роботи.
Нові виклики спричиняють нові підходи. Діджиталізація вже не просто тренд. Вдосконалювати продукт, не боятися складних задач, креативно й інноваційно підходити до вирішення викликів. Виживуть і будуть лідерами саме такі компанії. Від локального к глобальному. Українському бізнесу варто пишатися своїм корінням і треба амбіційно виходити на міжнародні ринки!
Матеріал підготувала Анастасія Старченко
Фото з архіву Наталії Петрової