+38(050)6630132 businesswoman.if@gmail.com

Освіта миру в Україні: підсумки 2020 і бачення 2021. Очима дітей: «Я дуже хочу завершити війну на Сході України»

Освіта миру в Україні: підсумки 2020 і бачення 2021. Очима дітей: «Я дуже хочу завершити війну на Сході України»

2020 рік став викликом для всіх. Пандемія коронавірусу завдала кризи по різним галузям, в тому числі і по освіті. І вчителі і учні стикнулися з новими викликами, організацією онлайн навчання та забезпеченням безпечного освітнього середовища під час пандемії в рамках карантинних мір. Чи призвели виклики до розвитку і позитивних змін?

Напередодні Міжнародного дня освіти 24 січня спробуємо підбити підсумки минулого року щодо започаткування освіти миру в Україні. Якісна освіта є однією із Цілей сталого розвитку ООН, досягнення яких необхідно для нашого кращого майбутнього. Не буде перебільшенням сказати, що діти – це наше майбутнє.

Слова словами. Але щодо практики: чи є в Україні системна програма уроків миру? Станом на 2020 рік на рівні Міністерства освіти не було. Проте були різні громадські ініціативи.

Онлайн навчання миру під час пандемії – виклики і нові можливості  

У 2020 році в Україні шляхом онлайн уроків розпочалось навчання миру HWPL. Цифрові технології дозволили вчителям викладати уроки миру в школах різних регіонів України. Під час пандемії в період з жовтня по грудень за 3 місяці було відкрите навчання миру в 9 школах в Волинській, Івано-Франківській, Херсонській, Донецькій і Луганській областях, були залучені близько 300 учнів, а також педагоги і директори долучилися слухати навчання миру.

Навчання проводить безкоштовно міжнародна організація за мир HWPL при ЕКОСОР ООН в партнерстві з регіональними громадами та школами, і громадською організацією «Поруч». Першими школами, де розпочали навчання миру HWPL, стали «школи миру», що були раніше залученні до проєкту «Побудова миру в Україні: розвиток у дітей та молоді умінь, навичок та здібностей до ненасильницького вирішення конфліктів» у партнерстві з Дитячим Фондом Німеччини (ChildFund Deutsсhland).

Марія Тищенко, виконавча директорка ГО «ВГО «Поруч» і доцентка Київського національного економічного університету ім. В. Гетьмана: «Це надзвичайно важливо, щоб діти й учителі навчалися ненасильницьких методів комунікації, щоб ми жили в толерантному суспільстві».

Практична сторона: діти про мир і уроки миру

«Завдяки навчанню миру я змінилася. Наприклад, я стала менше сваритися зі своїми сестрами.» «Хочу, щоб наші майбутні покоління і учні молодших класів також вивчали уроки миру.», – кажуть учні Костянтинівського ЗЗСО№3 Донецької області школи після 3-го уроку миру.  «Я дуже хочу завершити війну в нашому регіоні. Я буду робити все можливе для того, щоб поширити мир на Донбасі.», – так відповіли школярі на питання «Що ти хочеш зробити, ставши посланцем миру? Яка твоя мрія?». Місто Костянтинівка знаходиться близько до фронтової лінії, та бачило війну.

Так само і учні Рубіжанської спеціалізованої школи №2 в Луганській області, і учні шкіл села Смолигів і Хорохорин Волинської області виявили бажання нести мир.

«В нашій рідній Україні все є для щастя і життя людини. Але немає миру і спокою. Нам пощастило прийняти участь в міжнародному проекті організації HWPL, де ми отримуємо безцінні знання, які навчають кожного із нас нести мир людям. Отриманні знання ми з радістю понесемо в світ. Пам’ятайте, тільки від нас залежить майбутнє нашої планети!», – кажуть учні Червонополянської філії Костянтинівського ОЗЗСО Херсонської області. Навчання миру об’єднує Схід і Захід, і всю Україну.

Світова і Українська статистика освіти миру HWPL

Нині більш як 200 навчальних закладів у 35 країнах були призначені Академіями миру HWPL і викладають уроки миру, а Міністерства освіти дев’яти країн підписали меморандуми (MOA) про співпрацю в області освіти миру.

Програма освіти миру HWPL складається з 12 уроків і містить такі універсальні цінності як мир, любов, подяка та повага. Ця освітня програма миру керується Декларацією миру та припинення війн (DPCW), яка була розроблена видатними експертами з міжнародного права з 15  країн, а саме відповідає 10-й статті документу про розповсюдження культури миру в суспільстві.

Проєкт «Освіта миру HWPL в Україні» відбувається в рамках глобального проєкту освіти миру, на меті якого — виховати молоде покоління як громадян миру і розповсюдити культуру миру.

HWPL —  міжнародна організація за мир «Небесна культура, мир в усьому світі і відновлення світла» при Департаменті глобальних комунікацій і ЕКОСОР ООН, яка здійснює миротворчі ініціативи, включно з освітою миру, кампанією «Узаконимо мир», міжконфесійним діалогом, в 170 країнах світу, а також надає навчальний матеріал та уроки програми миру в Україні.  

Дев’ять шкіл, які розпочали навчання миру HWPL в Україні в 2020 році: дві школи села Смолигів і Хорохорин Волинської області, П’ядицький ліцей ім. С. Мельничука Івано-Франківської області, Рубіжанська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №2 в Луганській області, Костянтинівський ЗЗСО№3 в Донецькій області, а також Каховська ЗОШ №1, Костянтинівський ОЗЗСО і його Червонополянська і Дубівська філії в Херсонській області.

Чому необхідне навчання миру в школах?

«Якщо ми не навчимо своїх дітей миру, хтось інший навчить їх насильству.», – каже Колман Маккарті, амереканський журналіст і активіст за мир. Устав ЮНЕСКО підкреслює необхідність навчати миру: «Думки про війну виникають в умах людей, тому в свідомості людей слід вкорінювати ідею захисту миру.»

«За даними досліджень, проведених у Гарвардському та Стенфордському університетах, тільки 15% кар’єрного успіху людини забезпечується рівнем її професійних навичок, у той час як  85% професійного та особистісного зростання особистості залежать від «гнучких навичок» (Soft Skills). Однією з «гнучких навичок» є емоційний інтелект, розвиток якого визначено одним із пріоритетних завдань концепції Нової української школи», – повідомляє Департамент освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації.  Також в повідомленні додається, що розвиток здатності розуміти власні емоції та емоції оточуючих є умовою для формування довірливого та емоційного ставлення до навколишнього світу. Тому для представників освіти Сумської області в 2020 році було презентовано міжнародну програму освіти миру HWPL.

Відповідно до заяви Міністерства освіти України, у 2020 році затверджено новий Державний стандарт базової середньої освіти, а також організовано безпечне навчання у школах в умовах карантину.

Віталій Костюк, директор П’ядицького ліцею відмічає: «Безпечне освітнє середовище – це не лише здійснення карантинних мір під час пандемії, але і попередження і вирішення конфліктів у школі, забезпечення здорової дружньої атмосфери. Тому треба проводити уроки миру у школі».

Бачення 2021 року

Пандемія коронавірусу продовжується і зараз, тому можна очікувати, що в 2021 році онлайн навчання в школах і університетах набудуть ще більшого розвитку і розповсюдження, що може залишитись набутком людства і в епоху пост COVID-19. Організація HWPL планує через відео уроки миру охопити ще більше шкіл, розширити географію до всіх областей України, щоб не зважаючи на пандемію надати доступ до якісної освіти відповідно до 4 Цілі сталого розвитку ООН.

Є українські школи, які висловили бажання підписати меморандуми з HWPL, тому в  планах: призначення перших Академій миру HWPL в Україні, педагогічна підготовка викладачів миру в школах і університетах; представлення освітньої програми миру Міністерству освіти України для офіційного затвердження.

І це все є реальним, бо є позитивний досвід освіти миру в 35 країнах світу, як наприклад припинення 40-річного збройного конфлікту на Мінданао, Філіппіни, і впровадження там освіти миру в школах і університетах. А українські школярі, викладачі, директори шкіл і місцеві громади заявили, що системна освіта миру необхідна в Україні і вони готові до змін.