+38(050)6630132 businesswoman.if@gmail.com

Не самі: підтримка жінок під час війни та у повоєнний період

Не самі: підтримка жінок під час війни та у повоєнний період

Історія світу довела, що війна — не суто чоловіча справа. Хід та наслідки збройних конфліктів значною мірою впливають на діяльність жінок. Саме тому підтримка жінок під час війни та у повоєнний період відкриває перспективи для відновлення країни, розвитку суспільства та забезпечення економічної стабільності.

31 жовтня 2000 року Рада Безпеки ООН ухвалила резолюцію 1325, в якій підкреслила роль жінки в питаннях підтримки миру. У 2015-му винесла тему гендерної рівності та захисту жінок в окремий підрозділ 17 глобальних цілей сталого розвитку світу. П’ята мета документу передбачає визнання цінності жіночої праці, а також забезпечення всебічної та рівноправної участі жінок у політичному, економічному та суспільному житті. І завдання держав та світових організацій — сприяти виконанню поставленої задачі та підтримати жіночі ініціативи. 

Агресія Російської Федерації в Україні одночасно проявила і масштаби жіночої діяльності, і необхідність їхньої підтримки. Війна ускладнила ситуацію, проте вона не зупинила прагнення жінок розвивати бізнес: 33,4% підприємств, серед яких є й жіночі, мають стратегію дій і швидко переорієнтовуються. Уже зараз жінки-підприємиці не лише шукають  шляхи відновлення роботи й масштабування бізнесу, але й не бояться починати нову справу. Станом на листопад 2022 року зареєстровано 84 916 нових ФОП, і значний відсоток реєструючих — жінки.

Під час війни постраждали усі сектори економіки. Лише за перший місяць війни прямі втрати (без упущеної вигоди) малого та середнього бізнесу склали 80 млрд дол. США. Багато підприємств не можуть працювати через окупацію, руйнування чи еміграцію персоналу, втрату логістичних зв’язків чи ринків збуту. 

Для розуміння основних потреб бізнесу у воєнний період громадська організація «Український центр сприяння інвестиціям та торгівлі» оновила дослідження «Портрет українських жінок-підприємиць». Для цього проведено анкетування серед 500 власниць різних форм бізнесу, де жінки діляться досвідом та методами подолання кризи. 

Аналіз результатів опитування показує, що для подальшої роботи підприємицям потрібне не лише фінансування, а й актуальні маркетингові знання, навчання роботи з персоналом, вихід на нові європейські ринки та підтримка участі в міжнародних виставкових заходах, релокація підприємств (внутрішня та зовнішня). Щоб задовольнити ці запити, вже сьогодні необхідно активно впроваджувати проєкти та ініціативи. Серед них — фінансова підтримка бізнесів, тематичні навчальні семінари та підтримка з переміщенням на безпечні території. 

Наша організація у співпраці з партнерами останні 6 місяців реалізовує кілька проєктів по підтримці жіночого підприємництва. Найбільш актуальним на сьогодні є напрям релокації бізнесу у West Business Hub, що реалізовується за підтримки Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України». Взяти участь у програмі релокації можуть усі жінки-підприємиці та керівниці сімейним бізнесом, які:

  • змушені припинити роботу в регіонах, що постраждали внаслідок війни з РФ;
  • хочуть перемістити бізнес в більш безпечні регіони;
  • прагнуть розширити партнерські зв’язки з підприємцями інших регіонів;
  • мають фінансові труднощі через війну й не можуть оплачувати оренду або підтримувати життя бізнесу.

Напрям передбачає організаційну підтримку розміщення релокованих бізнесів, сплату оренди простору West Business Hub до кінця дії проєкту, який поєднав 650 кв. м виробничих, офісних та складських приміщень, розташованих у Львові та Тернополі, консультаційну та промоційну підтримку. Наразі учасниками проєкту є 8 підприємств різних галузей економіки, з Київської та Харківської області. 

Серед резидентів —  власниця бренду рослинної косметики Vesna Інна Скаржинська, що мала свій еко-магазин та лабораторію в Бучі. Під час окупації вороги повністю знищили й розграбували приміщення. Та робота бізнесу не зупинилася. «Ми не тільки врятували свої життя, а й повністю відновили процес виробництва косметики. Я хочу бути залученою до спільної перемоги добра над злом», — розповідає Інна. Бізнес переїхав до Львова, де повністю відновили роботу команди та виготовлення довоєнного асортименту, й експортують до Польщі та країн Балтії. За першої можливості підприємство стало виготовляти загоювальні мазі для фронту, потім з’явився «фронтовий набір», у який додали крем для рук та крем для обличчя з SPF. 

Ще одна учасниця проєкту Наталія Михайлова до початку війни мала власне виробництво і чотири магазини з продажу вишиванок у Харкові. Підприємство було переможцем державних тендерів, займалося виготовленням костюмів для виступів і корпоративів, в планах було розширення. Внаслідок воєнних дій Росії на території підприємства було знищено товар, втрачено доступ до магазинів і зв’язки з персоналом. Щоб поновити діяльність підприємства, Наталія релокувала магазин у Тернопіль та перезапустила виробництво у West Business Hub. Зараз компанія планує збільшити кількість персоналу та масштабуватися, має перші замовлення та розширює мережу клієнтів.

Інша ініціатива Help Women Agro in Ukraine запустилась в травні і зібрала спільноту із 60 підприємиць та сімейних компаній з аграрного сектору, що потребують підтримки. Це волонтерська ініціатива, що реалізовується за підтримки партнерів, експертів та професіоналів своєї справи. У власниці квіткової ферми Villa Verde Юлії Завальнюк під час війни було знищено приміщення площею 300 м2 з усім обладнанням. Залучившись підтримкою нашої організації, Юля отримала добрива та засоби захисту рослин від Syngenta та BTU-center, а зараз активно ведуться переговори щодо закупівлі обладнання через один з благодійних фондів. 

«Наша велика мета на найближчі 3–5 років — почати продавати зрізані квіти на голландському аукціоні, а не лише на локальному ринку. Ми розглядаємо продовження вирощування сільськогосподарських культур в Україні, а також думаємо про відкриття нового виробництва в Словаччині чи країнах Балтики»,  — так формує свою мету Юлія.

Проблеми галузі креативних індустрій спонукали нас створити ініціативу Oplich в партнерстві з One Philosophy та брендом Yakush для жінок, що хочуть розвиватись та екпортувати продукцію на зовнішні ринки, оскільки платоспроможність вітчизняного споживача значно знизилась. Однією з учасниць ініціативи є Анастасія Бузі, власниця креативної майстерні свічок WOOD MOOD. Компанія під час війни втратила і виробництво в Гостомелі, і дерев’яний цех у Харківській області. До лютого 2022 року маленьке підприємство вийшло на міжнародні ринки, експортувало продукцію в країни ЄС, ОАЕ та Китай, брало участь у відомих міжнародних виставках, але події останніх місяців змусили змінити бізнес процеси. Оговтавшись від втрат, власники оптимізували лінійку продуктів, частково перезапустили виробництво, шукають шляхи відновлення обладнання та продовження діяльності у США та країнах Бенілюксу. 

Зараз до ініціативи Oplich долучено близько 25 підприємств з галузі креативних індустрій, і цей список щотижня розширюється, оскільки період реалізації проєкту триватиме до літа 2023 року. 

Українські підприємиці показали, що вони готові використовувати всі ресурси, щоб продовжувати свій бізнес та розвиватися у нових реаліях. Що держава, громадський сектор, міжнародні партнери можуть запропонувати для підтримки?

Пошук можливостей підтримки – це щотижнева робота для бізнесу. Як правило, інформація про програми підтримки поширюється через медіа, соціальні мережі, e-mail-розсилки. Тому важливо бути залученим до інформаційного простору, який відповідає сфері ваших інтересів та діяльності. Щоб знайти актуальну пропозицію, регулярно переглядайте платформи з пошуку грантів та соціальні мережі міжнародних організацій, що їх надають: веб-сторінки Європейського простору, Громадського простору, Європейської Комісії, портал Дія.Бізнес та інші платформи. 

Також важливим є вивчення досвіду підтримки жінок в зарубіжних країнах, що мали чи мають воєнні конфлікти. Сирія, Грузія, Ізраїль, Сербія — в більшості з них жінки обмежені в правах, а жіночий бізнес перебуває в зародковому стані. Але об’єднуючись та отримуючи підтримку громадських організацій, жінки поволі змінюють ситуацію. Так, у березні 2019 року більше 50 жінок Туреччини, Сирії, Афганістану та інших країн емігрували й створили кооператив SADA. Разом вони працюють у трьох напрямках: виробництво шкіряних сумок, громадське харчування та виробництво домашнього текстилю. Через 3 місяці роботи кооператив увійшов у топ-100 найуспішніших ініціатив на Паризькому форумі миру. Центр SADA надає також послуги із захисту, підтримки в складних умовах і сприяє соціальній єдності суспільства. 

Голова Асоціації «Врятуйте село» Маліна Станоєвіц стимулює рівноправність жіночого підприємництва у сільській місцевості Сирії і створює робочі місця для жінок.

В Ізраїлі, де воєнні дії відбуваються перманентно, а жінки захищають країну нарівні з чоловіками, малий бізнес складає більшу частину. Притому близько 30% від нього — це бізнес жінок. Для їх підтримки діють грантові програми від держави, а також більше 30 років здійснює підтримку мережа Центрів розвитку малого бізнесу — SBDC.

Навіть у складних умовах жінки-підприємиці демонструють стійкість, креатив, здатність пробувати нове та починати спочатку. Здійснюючи підтримку жіночого бізнесу, держави та громадскькі організації закладають міцний фундамент економіки й стимулюють розвиток суспільства.

Ірина Титарчук, виконавча директорка ITFC