+38(050)6630132 businesswoman.if@gmail.com

Культура, яка бореться за свої права. 15 найкращих українських культурних проєктів 2020 року — вибір УКФ

Культура, яка бореться за свої права. 15 найкращих українських культурних проєктів 2020 року — вибір УКФ

У 2020 році українська культура постала в інформаційному просторі у дещо незвичному амплуа — борчині за свої права, зазначають в Українському культурному фонді.

УКФ в інформаційному партнерстві з НВ обрав 15 найкращих культурних проєктів, реалізованих в Україні за минулий рік:

У 2020 році українська культура постала в інформаційному просторі у дещо незвичному амплуа — борчині за свої права. Співачка Оля Полякова під стінами Верховної Ради протестувала проти карантинних обмежень і неможливості проводити концерти, представники культурних та креативних індустрій випускали в небо проміння світла, щоб нагади посадовцям про свої проблеми, а ще навесні, після секвестру Державного бюджету, провідні культурні інституції звернулись до Уряду з проханням не відкидати сферу назад у 1990-ті.

Кризовий для сфери культури рік довів, що з намаганням її обезлюднити й протиставити більш зрозумілим для загалу потребам, наприклад, горезвісним дорогам, можна боротися лише спільною та проактивною позицією. Цього року, нарешті, було озвучено, що в культурних та креативних індустріях України задіяно понад 250 тисяч осіб. Всі ці люди, які створюють фільми, пишуть музику та організовують концерти, видають книжки, режисують театральні вистави та грають у них, курирують виставкові проєкти та надають для них арт-об’єкти, мають таке саме право на продовження власної професійної діяльності, як і представники інших професій.

Результати того, що прохання сфери, хоча б частково, були почуті, позначились на діяльності Українського культурного фонду, державній інституції, що з 2018 року надає грантову підтримку культурним проєктам. Так, під час секвестру бюджету УКФ втратив майже 130 мільйонів, був змушений зменшити кількість підтриманих проєктів і скоротити їхні бюджети. Хоча, звісно, могло бути і гірше, адже в одному з перших проєктів змін до Державного бюджету фонду мали залишити кошти тільки на операційну діяльність.

Влітку 2020 року уряд розпочав програму протидії поширенню коронавірусу, в межах якої на підтримку культурних та креативних індустрій УКФ було надано 580 млн гривень. Йшлося не про проєкти, а основну діяльність інституцій, заробітні плати, погашення боргів тощо. Понад 800 установ, ФОПів, державних та приватних закладів культури під кінець року отримали державну підтримку. Чи буде вона наступного року? Поки невідомо, адже планування не витримує непередбачуваної реальності.

2020-й диктував і зміни форматів культурних проєктів. Театральні вистави, літературні фестивалі, музичні концерти, виставки візуального мистецтва, та майже всі, пішли в онлайн. Зросла популярність подкастів і авторських радіопередач. Стало ще більше цікавих і надзвичайно потрібних аналітичних досліджень сфери культури.

Якщо ж аналізувати тематику проєктів, які УКФ підтримав 2020 року, то вона залишається доволі широкою: від інклюзії в культурі, пошуку себе у суспільстві, осмисленні травм війни, до збереження традицій кримськотатарської культури і популяризації сучасного мистецтва. Переконатися в тому, що це розмаїття отримало достойне втілення можна з нашого імпровізованого рейтингу ТОП-15 проєктів #запідтримкиУКФ року, що змінив нас усіх і, на щастя, все ж минає.

Робити велику виставку у час карантинних обмежень — ризик, який може, в усіх сенсах, дорого коштувати інституції. Втім, Мистецький Арсенал не став відмовлятися від проєкту Андрій Сагайдаковський. Декорації. Ласкаво просимо, завдяки чому поціновувачі сучасного українського мистецтва могли поринути в іронічний, філософський світ робіт митця.

Популярний у світі формат резиденцій поступово розвивається і в Україні. Навіть 2020 рік з усіма його обмеженнями не завадив митцям, що працюють зі склом, зустрітися, обмінятися досвідом і створити неймовірні роботи у межах І Міжнародної резиденції European Glass Education.

Підбиваючи підсумки року, музичні оглядачі не оминають увагою проєкт Звуки Чорнобиля. Ще у 2017 році його автори записали своєрідну бібліотеку звуків зони відчуження, які надали вже цьогоріч музикантам, що відвідали Чорнобиль і створили за мотивами своїх вражень і рефлексій композиції і кліпи. Музичні висловлювання на тему трагедії на ЧАЕС представили KAZKA, Atomic Simao, KRUTЬ, СТАСІК, Вагоноважатые, GusGus та інші.

Гурт Вагоновожатые, який взяв участь у проєкті Звуки Чорнобиля

Ще ніколи українська класика та академічна музика не були такими близькими до слухача. Просто у смартфоні, на відстані кількох дотиків — все завдяки мобільному додатку Ukrainian Live Classic. Від бароко до композиторської творчості 1990-х — світ музики, вартий занурення.

Опера-перформанс Чорнобильдорф — продовження творчих експериментів формації Nova Opera, мабуть один з найбільш резонансних проєктів 2020 року. Скільки в цій виставі провокації, історичних та культурних алюзій чи виспівувань колективних і особистих травм заслуговує дізнатись якомога більша кількість глядачів. Прем’єра в Києві вкотре довела, що перформативне мистецтво європейського рівня можна знайти і в Україні.

Постдокументальна вистава про пошук сучасного Гамлета в Україні під назвою H-Effect режисерки Рози Саркісян стала проєктом, що переосмислював вплив війни на дуже різних людей. Залучаючи до акторського складу непрофесійних акторів, режисерка мала змогу прямо зі сцени продемонструвати, які разючі зміни відбуваються з людьми, коли вони виходять за межі свого досвіду, знання чи уявлення про світ.

XXI Всеукраїнський конкурс молодих дизайнерів одягу Погляд у майбутнє відкривав таланти, допомагаючи їм у непростий коронавірусний період. Захід зібрав учасників зі Львова, Києва, Миколаєва, Маріуполя, Чернівців, Харкова. Фінал конкурсу вперше відбувався у прямому ефірі.

Проєкт НАРБУТ ХХІ наочно пояснює, що таке багатокомпонентний культурний проєкт. Два видання, виставка, конкурс дизайнерів — все це було покликане актуалізувати внесок видатного графіка Георгія Нарбута у розвиток українського візуального мистецтва.

#Prisoners Voice — це історії бранців Кремля у додатку доповненої реальності, можливість нагади світу й собі, що досі понад 100 українських політв’язнів незаконно ув’язнені у Росії та окупованому Криму. Усі вони — жертви репресій за політичною, національною та релігійною ознакою.

Центр Громадських Свобод

Фестиваль анімації LINOLEUM 2020 став одним з масштабних заходів, що були змушені частково відмовитись від присутності глядачів і перейти в онлайн. Те, що додало складнощів в організації, окупилося кількістю глядачів. Карантинні обмеження допомогли подолати відстані, збільшивши аудиторію глядачів цього та інших онлайн-фестивалів.

Про важливі сторінки минулого мовою відеорепортажу та інтерв’ю говорив проєкт Голодомор: мозаїка історії. Ukraїner разом з Музеєм Голодомору протягом кількох місяців здійснювали експедицію в різні регіони України, щоб зафіксувати спогади свідків тих страшних подій. Вийшла серія неймовірних відео про унікальних людей.

Подкасти нині на піку популярності. Чому? Їх зручно слухати та цікаво обирати серед розмаїття контенту. Чому б не використати модне віяння з благородною метою? Наприклад, щоб покращити рівень інформаційної гігієни. Автори подкасту Пост правди пропонують зануритись у світ фейків та маніпуляцій, щоб знати, як вціліти у їхньому вирі.

З року в рік УКФ посилює підтримку медіа. У 2020 році фонд оголосив окремий напрям для радіо і телепродукту, який мав серйозний попит і конкуренцію серед заявників. Серія просвітницьких програм Свідоме життя, що виходила на Радіо НВ, стала одним з переможців грантових баталій, подарувавши слухачам ефіри про волонтерство, екоактивізм, свідоме батьківство тощо.

Ілона Довгань, авторка проєкту Свідоме життя

Ukrainian Young Book Design Awards нагадує про те, як багато в нашій країні талантів. Якщо ж звужувати до масштабів книговидавничої галузі, то цей конкурс робить свій внесок у її розвиток, сприяє поширенню цілісного сприйняття друкованого видання як поєднання тексту та візуального мистецтва.

Дослідження музичного ринку України артикулює, по-перше, те, що в Україні є музична індустрія, по-друге, підкреслює, що вона має власні чинники розвитку, а також надає перелік професій, які зазвичай стоять в тіні виконавців. Завдяки ґрунтовній роботі музичної агенції Soundbuzz можна дізнатись, що відбувається з концертною індустрією, яким є попит на українську музику, що за труднощі виникають у вітчизняних музикантів, які прагнуть експортувати свою творчість.

KIRAGIGS.

Джерело