Яна Матвійчук – засновниця креативної івент-агенції «ARENA CS», авторка та ведуча ютуб-каналу «Бізнес Арена», засновниця ГО «Лібертаріанська перспектива», ментор і член ради Young Business Club, член ради CEO Club Ukraine.
Пані Яно, розкажіть з чого розпочалася робота над Вашим агентством? Яким чином Ваша компанія здійснила перехід від звичайної бізнес-моделі до високоефективної?
17 років тому я заснувала свій перший бізнес – креативну івент-агенцію «ARENA CS». Часи були різні, але зараз ми проводимо 1500+ подій на рік для міжнародних корпорацій і неурядових організацій. У нас 3 офіси, 60 івент-менеджерів у команді, школа івент-менеджерів, у 60% агенцій України працюють наші випускники.
Основна проблема в класичній схемі управління – розбіжність прав і відповідальностей. Ми почали шукати вихід від влади «над» співробітниками до влади «разом». Так прийшли до самоорганізації в компанії, що вивільнило творчий потенціал багатьох менеджерів.
Які головні напрямки Вашої івент-агенції?
В Україні існує галузь економіки, про яку мало хто чув, але в ній обертаються десятки чи навіть сотні мільйонів доларів. Це індустрія організації івентів, або офлайн-маркетинг. Люди часто плутають івент-індустрію з організацією тільки свят і днів народжень, але офлайн-маркетингом користуються саме корпорації та міжнародні організації. Ця галузь найбільше постраждала від коронавірусу, але індустрія вижила. Я – одна із засновниць офлайн-маркетингу в Україні. Моя компанія «ARENA CS» – один з лідерів галузі.
У 2020 індустрія організації івентів впала в «кому», і мене кожен знайомий під час зустрічі питає: «Ну, як ви там? Як виживаєте?» До пандемії, 80% роботи в агенції припадало на офлайн-заходи, але за 2020 рік наші допоміжні бізнеси – поліграфія та сувенірна продукція, відеопродакшен, дизайнерське бюро, агенція діджитал-маркетингу – все, що раніше супроводжувало офлайн-заходи перетворилося на основний бізнес. Діджитал-агенція навіть перейшла під інший бренд, «Nixwood», і вийшла на ринок США, Африки та Сходу. Хоча такі зміни планувалися командою не раніше 2022 року.
У перші дні пандемії клієнти компанії скасували чи перенесли близько 300 заходів. Як масштабувати бізнес, коли ти знаходишся в кризовій ситуації?
У кризовій ситуації треба прорахувати 3 сценарії розвитку подій для твого бізнесу: позитивний, середній і негативний. Команда, яка одного разу домоглася успіху разом, здатна зробити це знову і знову.
Так ми знайшли кілька бізнес-ідей і ринків, які за рік перетворили в новий бізнес. «ARENA CS» стала корпорацією креативних рішень – «ARENA CREATIVE SOLUTIONS».

Як Вам вдалося подолати шаблонність, коли створювали свій бренд?
Ми з першого дня створювали високі стандарти роботи у сфері офлайн- і діджитал-маркетингу. 80% клієнтів, які прийшли до нас в перші роки, працюють з «ARENA CS» і сьогодні. Їм подобається, що ми швидко вирішуємо форс-мажорні замовлення, завжди пропонуємо щось нове і постійно розширюємо свої послуги. З нами цікаво!
Як зібрати ефективну команду для бізнесу?
Команда – це майбутнє твого бізнесу. Ми заснували всю корпоративну культуру на принципі самоменеджменту. Я віддала своїм співробітникам відповідальність за їх графік, за гроші, за навантаження, навіть за вибір колег.
Коли людям дається зона відповідальності, вони починають генерувати ідеї самі.

Чи долучаєтеся Ви до волонтерських проєктів? До яких саме?
Свою місію розвивати бізнес-спільноту я втілюю як член рад найсильніших бізнес-спільнот України CEO Club Ukraine та Young Business Club. З 2013 року активно займаюся громадською діяльністю: є авторкою та ведучою каналу «Бізнес Арена».
У 2017-2018 роках разом з Українським жіночим фондом заснували проєкт допомоги переселенцям з Криму та Донбасу розпочати власний бізнес у новому місці проживання: за 2 роки 800 учасників пройшли навчання в створеній проєктом школі малого бізнесу, більше ніж половина розпочали власну справу, 100 учасників отримали гранти на відкриття або розширення бізнесу та створення робочих місць у 7 областях України.
У 2020 році увійшла в раду Благодійного фонду «Generation+». Разом з відомими економістами заснувала ГО «Лібертаріанська перспектива». Сьогодні багато уваги приділяю саме проєкту для підлітків 13-17 років з неблагополучних сімей 2«Generation +». Це освітня програма, яка допомагає вибрати та придбати професію, а також стати конкурентоспроможним на ринку праці. Команда проєкту включає педагогів, менторів і психологів. Програму фінансують філантропи, велика частина яких – члени СЕО Club Ukraine і Young Business Club.
«АRENA CS» є відповідальною командою. Ми розуміємо, що івенти генерують багато сміття та відходів, тому підтримуємо направлення вторинного використання сировини, сортування та утилізації сміття, а також перевезення матеріалів для івентів лише електропікапом. Є активними учасниками проєкту «Озеленення Планети», де основна місія висадити понад 100 мільйонів дерев протягом трьох років по всій планеті, об’єднати людей і відновити екосистему. Для мене та мого бізнесу такі проєкти – соціальна відповідальність.

Ви допомагаєте молодим українським підприємцям знайти бізнес-ідею, адже маєте власний подкаст з цієї теми… Як Вам така праця?
У 2013 році, коли канал «Бізнес Арена» тільки починав розвиватися, наша команда поставила перед собою мету провести 100 інтерв’ю. Для них ми запросили найуспішніших бізнесменів України. Після закінчення цих інтерв’ю ми вирішили перевести діяльність нашого блогу в просвітницьку. Ось уже 3 роки ми ведемо відкриту дискусію про те, яким має бути наше суспільство та як потрібно змінювати економіку на благо народу.
Як залишитися лідером на ринку та бути потрібним підприємцем в Україні?
Мені подобається фраза: «дива іноді трапляються, але над цим доводиться дуже багато працювати». Сьогодні межі поняття «лідер ринку» дуже розмиті. Ми з командою ніколи не ставили собі таку мету та навіть не прагнемо до неї зараз.
Наша стратегія концентрується на двох цілях: ефективно та креативно вирішувати завдання клієнтів, а також отримувати максимальне задоволення від роботи. Усе інше – це наслідок стратегії. Коли ти гориш своєю справою, просто кайфуєш від того, що робиш, і твоя команда тебе надихає – все стає можливим.
Матеріал підготувала Юлія Гулевич
Фото з архіву Яни Матвійчук